Założenie i prowadzenie firmy nie należy do najłatwiejszych zadań. Przedsiębiorcy muszą być prawdziwymi omnibusami, i chociaż otaczają ich pracownicy lub inne życzliwe osoby służące poradą, to jednak warto, aby to właściciel firmy był zorientowany, jak wygląda sytuacja w branży w jakiej zamierza działać. Niejednokrotnie właściciel musi być, więc specjalistą z dziedzin takich jak finanse i podatki, rekrutacja pracowników, marketing i reklama oraz wiele innych. Poważnym sprawdzianem dla wielu firm okazała się światowa pandemia koronawirusa. Przedłużający się lockdown sprawił, że wiele pozornie prężnych firm zbankrutowało lub poniesione straty są nie do odrobienia. Sam na drodze swojej kariery spotykam wielu przedsiębiorców, którzy mają świetny pomysł na biznes, założyli firmę, jednak obawiają się o swoją stabilność, przetrwanie na rynku czy mają wyraźne zahamowania przed rozwojem. Pewne jest, że własną firmę należy nieustannie pielęgnować i rozwijać. Ten kto nie idzie do przodu nie tylko się nie rozwija, ale wręcz cofa. Należy mieć na uwadze, że konkurencja nie śpi i zawsze może nas wyprzedzić. Jak więc przetrwać w biznesie, znaleźć swoje miejsce w gąszczu usług i ofert konkurencji, a także skutecznie rozwinąć własną firmę?

10 sposobów na skuteczne przetrwanie w biznesie i sukcesywne rozwijanie firmy

  1. Poznaj swoich klientów i kieruj ofertę do nich – mogę Ci zdradzić, że nie ma skuteczniejszego rozwiązania w prowadzeniu biznesu, niż dokładne określenie swojej grupy docelowej. Nie ma uniwersalnego produktu dla wszystkich, dlatego powinieneś jak najdokładniej określić, kto będzie adresatem Twoich usług, działań reklamowych itd. Bardzo ważne są więc badania marketingowe, analiza ruchu klientów na stronie internetowej. Dane demograficzne klientów to jedne z obecnie najbardziej wartościowych informacji za jakie płacą firmy.
  2. Zadbaj o dobrą obsługę klienta – jaka jest Twoja reakcja, jeśli wchodzisz do sklepu i wita Cię uśmiechnięty sprzedawca lub łącząc się na infolinii rozmawiasz z profesjonalnie działającym konsultantem? Nawet będąc niezdecydowanym czy niezadowolonym klientem, Twoje nastawienie z pewnością ulegnie poprawie. Profesjonalna obsługa klienta to klucz do rozwijania firmy. Każdą firmę tak naprawdę tworzą ludzie, zarówno poprzez osobę szefa, jak i pracowników.
  3. Pielęgnuj obecnych klientów i szukaj jednocześnie nowych – podczas prowadzenia działalności nie można spoczywać na laurach. Nawet stali klienci mogą zostać skuszeni przez inną firmę, czego dobrym przykładem są klienci sieci komórkowych, w których występuje bardzo duża migracja. Jeśli nie prowadzisz żadnych programów lojalnościowych może powinieneś to zmienić. Podobnie jest z szukaniem nowych klientów, nawet w czasie kryzysu należy szukać nowych dróg sprzedaży, aby rozbudowywać siatkę kontaktów, referencji itd.
  4. Korzystaj z mediów społecznościowych – social media to ogromna siła, dzięki której możesz zbudować kolejny kanał kontaktu z klientami. Jeśli jednak zdecydujesz się już na prowadzenie kanału w mediach społecznościowych warto dbać o jego aktualność. Sam niejednokrotnie po rozmowie z klientem sprawdzam jak wygląda jego witryna w social media – zaniedbany profil, bez aktualizacji z pewnością nie przyciągnie nowych klientów. Internet to ogromna siła, dlatego zdecydowanie należy z niej korzystać.
  5. Bierz udział w spotkaniach biznesowych i konferencjach – spotkania z innymi osobami zarządzającymi firmami to bezcenna okazja do wymiany doświadczeń. Spotkania biznesowe pozwalają na nawiązanie różnego rodzaju relacji, a niekiedy również na owocną kooperację. Dzięki spotkaniom i konferencjom można poszerzać własne kompetencje, zmotywować się, podzielić doświadczeniami, a nawet rozerwać się i potraktować spotkanie jako dobrą okazję do oderwania się od pracy i wyjścia z domu. Osobiście staram się brać udział w spotkaniach biznesowych co najmniej kilka razy w roku.
  6. Skoncentruj się na rozwoju zawodowym – wiele osób nawet nie domyśla się, jak wiele czasu zajmuje prowadzenie firmy. Oczywiście własna działalność niewątpliwie ma wiele zalet, ale jednak konieczne jest nieustanne doglądanie własnego biznesu. Dobrze zorientowany przedsiębiorca śledzi sprawy swoich klientów, orientuje się w trudniejszych caseach, wie z jakimi zagadnieniami stykają się jego pracownicy. Jednym z kluczy do sukcesu jest koncentracja na firmie i nieustanny rozwój. Należy wówczas odrzucić wszystko co może odbić się negatywnie na firmie. Work-life balance jest niezwykle ważne, jednak gdy firma przechodzi kryzys wymagana jest absolutne skupienie na jej problemach.
  7. Testuj różne możliwości, dowiedz się co działa – postaw na usługi, produkty, które mają „wzięcie”. Jeśli zauważysz, że pewne pomysły czy rozwiązanie się nie sprawdzają wycofaj się z nich bez żalu.
  8. Ucz się na własnych błędach i błędach innych – nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Z każdego swojego błędu i innych staraj się wyciągać pouczające wnioski.
  9. Nie stój w miejscu. Udoskonalaj swoje podejście do biznesu na bieżąco – otaczający nas świat nieustannie się zmienia, tak samo powinna działać Twoja firma. Nie bój się zmian na lepsze. Podchodź do biznesu w elastyczny sposób.
  10. Mierz swoje sukcesy – postaw sobie realne cele i dąż do ich realizacji. Każdy osiągnięty postęp pozwoli Ci zmierzyć efektywność swojego sukcesu.
  11. Zaczerpnij wiedzę od osób bardzie doświadczonych.

Jak widać utrzymanie firmy, zbudowanie jej mocnej pozycji i rozwijanie biznesu nie należą do najłatwiejszych. Jak w każdym naszym działaniu możemy jednak dopomóc szczęściu czy intuicji i postawić na realizację konkretnych kroków, które pozwolą w osiągnięciu sukcesu. Nie musimy być jednak sami podczas tej drogi. W planowaniu sukcesu i wytyczaniu biznesowego szlaku pomagają sesje z profesjonalnym coachem. Oferuję Państwu swoją wiedzę, doświadczenie, i pozostałe kompetencje, dzięki którym pomagam na co dzień mniejszym i większym przedsiębiorcom w osiąganiu ich zawodowych i biznesowych celów.

Czytaj także: Prokrastynacja: 5 praktycznych kroków jak walczyć z prokrastynacją