Znacie te momenty, gdy wydaje się Wam, że jest jeszcze mnóstwo czasu i możecie odłożyć swoje plany na później? Marzycie o tygodniowym urlopie, ale trudno Wam zebrać się na odwagę i porozmawiać z szefem o wolnym od pracy. Macie do przygotowania ważny referat, ale ostatecznie dopisujecie ostatnie akapity na kolanie przed salą wykładową. I tak „co się odwlecze to nie uciecze”. To co pozornie od siebie odsuwamy często i tak nas dopadnie. Przekładanie zapłacenia rachunków, zapisania się na egzamin czy zadzwonienia w ważnej sprawie do średnio lubianej cioci z pewnością nas nie ominie, a wręcz odwlekanie niektórych spraw może narazić nas na przykre konsekwencje. Niektóre osoby mają wręcz skłonność do odkładanie niektórych spraw – wszystkim zajmą się „jutro”, „niedługo”, za jakiś czas” problem jest taki, że ten właściwy czas nie nadchodzi, a ilość niezałatwionych spraw zaczyna się niebezpiecznie spiętrzać.

Spis treści:

Co to jest prokrastynacja?

Prokrastynacja to odwlekanie wykonywania rzeczy, co dotyczy zazwyczaj wielu dziedzin życia. Często wynika ona z obawy przed porażką. Osoba, która odracza wykonanie pewnych rzeczy obawia się niepowodzenia, konsekwencji swoich czynów, dlatego woli nic nie robić i w swoim rozumieniu unikać podejmowania pewnych czynności. Ma jednak świadomość, że oddziałuje na swoją szkodę. Zamiast jednak wykonywania pewnych rzeczy, obowiązków otrzymuje natychmiastową nagrodę w postaci czasu wolnego, możliwości zajęcia się jedynie przyjemnościami, szansę, że może jednak ktoś inny zajmie się jej sprawami. Początkowo prokrastynacja przynosi ulgę, jednak z czasem generuje stres i lęk – osoba przesuwająca swoje zadania nabiera świadomości, że finalnie może nie dać rady ich wykonać lub wykona je byle jak, niepoprawnie, co będzie wiązało się z konsekwencjami. Z prokrastynacją należy walczyć, gdyż finalnie prowadzi do nerwicy lub depresji.

5 kroków w walce z prokrastynacją:

  1. Nie zwlekaj – bądź sobą – staraj się odpowiedzieć na pytanie, czy od zawsze miałeś skłonności do odkładania rzeczy w czasie. Być może nabyłeś tych nawyków pod wpływem środowiska, osób wśród których się obracasz. Być może wcześniej nie miałeś takich skłonności, ale zobaczyłeś, że inni tak robią i pozornie dobrze na tym wychodzą. Bądź sobą i odrzuć złe wzorce, patrząc na innych.
  2. Nie zwlekaj – dowiedz się co Ciebie motywuje? – może w motywacji najlepiej pomaga Ci wizyta na sali treningowej lub słuchanie ulubionej muzyki. Jeśli tak jest staraj się codziennie motywować (czytaj także: 15 sposobów jak znaleźć motywację do życia, pracy i nauki). Być może potrzebujesz wsparcie od najbliższych – powiedz im o tym. Pamiętaj, że: „Do sukcesu nie ma żadnej windy. Trzeba zawsze iść po schodach.” Szczególnie w życiu dorosłym trzeba zdać sobie sprawę, że jesteśmy kowalami własnego losu i inni nie załatwią za nas naszych spraw, szczególnie jeśli marzą się nam wielkie osiągnięcia.
  3. Nie zwlekaj – odpowiedz sobie na pytania “dlaczego ja to robię”? – spróbuj znaleźć konkretne powody dla których odkładasz wykonywanie rzeczy. Być może jest to strach przed porażką – rozważ więc, czy rzeczywiście jest się czego bać. Z czego będą płynęły dla Ciebie gorsze konsekwencje – czy z zupełnego niewykonania zadania czy wykonania go z ewentualnymi późniejszymi poprawkami.
  4. Nie zwlekaj – zwlekanie jest złodziejem marzeń – nie ma nic lepszego od realizacji marzeń – tych małych i dużych. Jak jednak znaleźć motywację do realizacji działań, jeśli wszystko odkładamy i trudno nam jest skupić się na bardziej przyziemnych obowiązkach? Zwlekanie tak naprawdę kradnie nasz czas – okres jaki moglibyśmy przeznaczyć na realizację zadań, a następnie cieszenie się czasem wolnym zostaje postawiony na głowie. Nie wykonujemy zadań, ale jednocześnie nie możemy cieszyć się wolnością, bo wisi nad nami widmo konsekwencji.
  5. Nie zwlekaj – zacznij działać już dziś – Wczoraj mówiłeś jutro” – znasz te słowa? Problem jest w tym, że to wspomniane jutro nigdy nie nadchodzi. Spróbuj rozpocząć swoje zadania właśnie dziś, a z pewnością okaże się, że nie są takie trudne na jakie wyglądały. Zastanów się, czy nie potrzebujesz pomocy profesjonalnego coacha, który będzie Ciebie wspierać na co dzień?

Bieżące wykonywanie obowiązków pozwala na zaoszczędzenie czasu i komfort psychiczny. Inna sytuacja ma miejsce, gdy tych zadań mamy zbyt wiele i nie wyrabiamy się z powodu ich natłoku. Taką sytuację w pracy czy na uczelni zdecydowanie należy wyjaśnić. Jeśli zaś naszą przypadłością jest celowe odwlekanie rzeczy należy z nim bezwzględnie walczyć. Jeśli nie dajemy sobie sami z tym rady należy szukać pomocy, także u profesjonalnych coacha. Dlaczego coach/trener jest potrzebny w rozwoju osobistym i zawodowym?