You are currently viewing Prokrastynacja. 5 praktycznych kroków jak walczyć z prokrastynacją

Prokrastynacja. 5 praktycznych kroków jak walczyć z prokrastynacją

  • Post comments:0 Komentarzy
  • Reading time:4 mins read

Znacie te momenty, gdy wydaje się Wam, że jest jeszcze mnóstwo czasu i możecie odłożyć swoje plany na później? Marzycie o tygodniowym urlopie, ale trudno Wam zebrać się na odwagę i porozmawiać z szefem o wolnym od pracy. Macie do przygotowania ważny referat, ale ostatecznie dopisujecie ostatnie akapity na kolanie przed salą wykładową. I tak „co się odwlecze to nie uciecze”. To co pozornie od siebie odsuwamy często i tak nas dopadnie. Przekładanie zapłacenia rachunków, zapisania się na egzamin czy zadzwonienia w ważnej sprawie do średnio lubianej cioci z pewnością nas nie ominie, a wręcz odwlekanie niektórych spraw może narazić nas na przykre konsekwencje. Niektóre osoby mają wręcz skłonność do odkładanie niektórych spraw – wszystkim zajmą się „jutro”, „niedługo”, za jakiś czas” problem jest taki, że ten właściwy czas nie nadchodzi, a ilość niezałatwionych spraw zaczyna się niebezpiecznie spiętrzać.

Co to jest prokrastynacja?

Prokrastynacja to odwlekanie wykonywania rzeczy, co dotyczy zazwyczaj wielu dziedzin życia. Często wynika ona z obawy przed porażką. Osoba, która odracza wykonanie pewnych rzeczy obawia się niepowodzenia, konsekwencji swoich czynów, dlatego woli nic nie robić i w swoim rozumieniu unikać podejmowania pewnych czynności. Ma jednak świadomość, że oddziałuje na swoją szkodę. Zamiast jednak wykonywania pewnych rzeczy, obowiązków otrzymuje natychmiastową nagrodę w postaci czasu wolnego, możliwości zajęcia się jedynie przyjemnościami, szansę, że może jednak ktoś inny zajmie się jej sprawami. Początkowo prokrastynacja przynosi ulgę, jednak z czasem generuje stres i lęk – osoba przesuwająca swoje zadania nabiera świadomości, że finalnie może nie dać rady ich wykonać lub wykona je byle jak, niepoprawnie, co będzie wiązało się z konsekwencjami. Z prokrastynacją należy walczyć, gdyż finalnie prowadzi do nerwicy lub depresji.

5 kroków w walce z prokrastynacją:

  1. Nie zwlekaj – bądź sobą – staraj się odpowiedzieć na pytanie, czy od zawsze miałeś skłonności do odkładania rzeczy w czasie. Być może nabyłeś tych nawyków pod wpływem środowiska, osób wśród których się obracasz. Być może wcześniej nie miałeś takich skłonności, ale zobaczyłeś, że inni tak robią i pozornie dobrze na tym wychodzą. Bądź sobą i odrzuć złe wzorce, patrząc na innych.
  2. Nie zwlekaj – dowiedz się co Ciebie motywuje? – może w motywacji najlepiej pomaga Ci wizyta na sali treningowej lub słuchanie ulubionej muzyki. Jeśli tak jest staraj się codziennie motywować. Być może potrzebujesz wsparcie od najbliższych – powiedz im o tym. Pamiętaj, że: „Do sukcesu nie ma żadnej windy. Trzeba zawsze iść po schodach.” Szczególnie w życiu dorosłym trzeba zdać sobie sprawę, że jesteśmy kowalami własnego losu i inni nie załatwią za nas naszych spraw, szczególnie jeśli marzą się nam wielkie osiągnięcia.
  3. Nie zwlekaj – odpowiedz sobie na pytania “dlaczego ja to robię”? – spróbuj znaleźć konkretne powody dla których odkładasz wykonywanie rzeczy. Być może jest to strach przed porażką – rozważ więc, czy rzeczywiście jest się czego bać. Z czego będą płynęły dla Ciebie gorsze konsekwencje – czy z zupełnego niewykonania zadania czy wykonania go z ewentualnymi późniejszymi poprawkami.
  4. Nie zwlekaj – zwlekanie jest złodziejem marzeń – nie ma nic lepszego od realizacji marzeń – tych małych i dużych. Jak jednak znaleźć motywację do realizacji działań, jeśli wszystko odkładamy i trudno nam jest skupić się na bardziej przyziemnych obowiązkach? Zwlekanie tak naprawdę kradnie nasz czas – okres jaki moglibyśmy przeznaczyć na realizację zadań, a następnie cieszenie się czasem wolnym zostaje postawiony na głowie. Nie wykonujemy zadań, ale jednocześnie nie możemy cieszyć się wolnością, bo wisi nad nami widmo konsekwencji.
  5. Nie zwlekaj – zacznij działać już dziś – „Wczoraj mówiłeś jutro” – znasz te słowa? Problem jest w tym, że to wspomniane jutro nigdy nie nadchodzi. Spróbuj rozpocząć swoje zadania właśnie dziś, a z pewnością okaże się, że nie są takie trudne na jakie wyglądały.

Bieżące wykonywanie obowiązków pozwala na zaoszczędzenie czasu i komfort psychiczny. Inna sytuacja ma miejsce, gdy tych zadań mamy zbyt wiele i nie wyrabiamy się z powodu ich natłoku. Taką sytuację w pracy czy na uczelni zdecydowanie należy wyjaśnić. Jeśli zaś naszą przypadłością jest celowe odwlekanie rzeczy należy z nim bezwzględnie walczyć. Jeśli nie dajemy sobie sami z tym rady należy szukać pomocy, także u profesjonalnych coacha.

Dodaj komentarz