You are currently viewing Zarządzanie czasem – unikaj stresu i osiągaj cele

Zarządzanie czasem – unikaj stresu i osiągaj cele

  • Post comments:0 Komentarzy
  • Reading time:3 mins read

Zarządzanie czasem to bardzo ważna umiejętność, która pozwala na efektywniejszą pracę, a także znalezienie czasu na życie prywatne. Równowaga między czasem niezbędnym na wykonywanie obowiązków, a tym przeznaczanym dla nas samych i najbliższych jest bardzo ważna. Nie można dać się w pełni pochłonąć obowiązkom w pracy, jak i spędzać całych dni jedynie na przyjemnościach, które do niczego nie prowadzą. Jak więc nauczyć się właściwie zarządzać czasem, bez zbędnego stresu?

Pomysły na zarządzanie czasem:

  1. Mów ?nie? – warto nauczyć się mówić ?nie? i dotyczy to zarówno strefy zawodowej, jak i osobistej. Niekiedy warto zaprotestować, aby nie zaburzyć swojego wewnętrznego spokoju. Jeśli szef dorzuca Ci coraz to nowe obowiązki, bliscy nadmiernie wykorzystują Twój czas wolny do załatwienia swoich spraw, lub czujesz że przestajesz się wyrabiać w pewnych kwestiach, powinieneś umieć się przeciwstawić i poprzeć swój bunt racjonalnymi argumentami.
  2. Zaplanuj swój dzień a następnie opracuj plan – aby efektywnie zarządzać czasem warto wiedzieć, co mamy danego dnia do zrobienia. Wtedy nie tylko zachowamy większy spokój, ale także unikniemy opóźnień. Warto zaplanować każdą czynność z niezbędnym zapasem na ewentualne korki, zatankowanie samochodu czy opóźniony autobus. Dodatkowy czas pozwoli na zachowanie niezbędnego spokoju.
  3. Reguła 20/80 – to inaczej tzw. zasada Pareto, która odnosi się również do dziedzin takich jak biznes, finanse, zakupy. Mówi ona o tym w wolnym przekładzie, że 20% naszych efektywnych działań, przekłada się na 80% osiąganego sukcesu. Dlatego warto skupić się na tym co daje dobre efekty, a odrzucić rzeczy które zabierają cenny czas.
  4. Naucz się delegować – część spraw należy delegować innym osobom. Często jesteśmy zbyt ambitni, czujemy odpowiedzialność lub zwyczajnie nie umiemy podzielić się pracą z pozostałymi osobami, bo w naszym mniemaniu bywa to postrzegane jako oznaka słabości. Nic bardziej mylnego! To właśnie rezolutne delegowanie obowiązków pozwala osiągnąć najlepsze rezultaty.

Naucz się efektywnie zarządzać czasem

Czas to jedna z najcenniejszych rzeczy, która spoczywa w naszych rękach. Powinniśmy umieć go wykorzystać, zachowując przy tym niezbędną równowagę. Warto znaleźć odpowiednią ilość czasu we wszystkich aspektach życia, aby czuć się w pełni szczęśliwym i spełnionym. Warto również prowadzić kalendarzyk z zapiskami obowiązków, spraw, wydarzeń w jakich mamy wziąć udział i przeznaczyć na nie odpowiednią ilość czasu. Dobre planowanie zapewnia spokój i pomaga osiągać nawet najtrudniejsze cele.

Dodaj komentarz