Wielu przedsiębiorców zakładających biznes zaczyna od niewielkiej działalności. Często właściciel firmy jest jednocześnie wykonawcą usługi, specjalistą od marketingu, handlowcem i pełni jeszcze wiele innych funkcji. Dopiero z czasem można pozwolić sobie na większy rozwój i poszerzanie działalności. Rozrost firmy to ogromne wyzwanie, należy świadomie zdecydować w jakim kierunku się udamy. Sposobów na prowadzenie biznesu na pewno jest wiele i każdy właściciel może mieć swój, jest jednak kilka uniwersalnych praktyk, które dobrze się sprawdzają. Należą do nich na pewno dobre planowanie i ogrom pracy. Jeśli wydaje się, że własny interes to bajka, to z pewnością może tak być, jednak nie oznacza to, że nie będziemy musieli włożyć naprawdę wiele wysiłku aby marzenia mogły stać się rzeczywistością. Potrzebne będzie rezolutne planowanie. Stawianie sobie celów i określanie dróg, jakimi możemy je osiągnąć, pozwala znacznie przybliżyć się do sukcesu. Co jeszcze warto wiedzieć, aby móc skutecznie rozwijać biznes?
Spis treści:
- Poznaj swoje mocne i słabe strony
- Poznaj nowe strategie wzrostu
- Skup się na sprzedaży
- Zainwestuj w marketing
- Zadbaj o obecnych klientów
- Bierz udział w spotkaniach biznesowych
- Znajdź mentora lub coacha
- Podsumowanie
Poznaj swoje mocne i słabe strony
Znajomość własnych mocnych i słabych stron to ogromne ułatwienie w prowadzeniu biznesu. Dzięki temu będziemy wiedzieli, czy jesteśmy gotowi na konkretne kroki czy jeszcze nie. Wiedza ta pozwala także na unikanie błędów i podejmowanie trafnych decyzji. Znajomość nas samych pozwala na pokonywanie słabości i pogłębianie zdolności, co podobnie zadziała w przypadku firmy.
Poznaj nowe strategie wzrostu
Możesz zainspirować się blogami w sieci, filmikami, fan page, grafikami czy książkami. Jesteśmy coraz bardziej świadomi na tematy związane z finansami, biznesem czy rozwojem osobistym, dlaczego więc nie skorzystać z porad innych osób. Możemy przestudiować poczynania firm podobnych do naszych, czy ludzi działających w branży, która interesuje również nas.
Skup się na sprzedaży
Przede wszystkim sprzedaż towarów lub usług generuje zyski. Nie warto poświęcać zbyt wiele czasu na inne kwestie, które oczywiście też są ważne, ale nie generują zysku. Zadbanie o sprzedaż pozwoli także na dokonanie nowych inwestycji czy dostrzeżenie dalszych możliwości. Warto zadbać o dostępność wielu kanałów sprzedaży, research w sieci na temat konkurencji i przygotowanie strategii pozwalającej na dążenie do sukcesu krok po kroku.
Zainwestuj w marketing
Marketing to często gałąź działalności, którą szybko odcinamy, zaniedbujemy lub uważamy za zbędny wydatek. Podczas gdy Ty zastanawiasz się, czy potrzebujesz nowych opisów produktów lub podkręcenia mailingu, to ktoś inny już to robi, a konkurencja jest naprawdę duża. Marketing to zdecydowanie dobra inwestycja w przyszłość. Przemyślmy tylko co chcemy osiągnąć i czy nasze działania mają być długoterminowe (np. pozycjonowanie witryny) czy krótkofalowe (kampania przed świętami). Gdy będziemy wiedzieli czego chcemy możemy poprosić o pomoc freelancera lub zgłosić się do agencji marketingowej.
Zadbaj o obecnych klientów
Wiele firm pragnie przyciągać nowych klientów. Sieci komórkowe oferują praktycznie lepsze warunki dla osób zmieniających sieć, niż dla stałych abonentów, a to błąd. Oczywiście warto poszukiwać nowych nabywców, jednak powinniśmy pielęgnować również tych, których już udało się nam pozyskać. Wyselekcjonuj swoich stałych klientów, sprawdź czy coś ich łączy (to bezcenne dane, które pozwolą Ci na lepszą personalizację oferty) i zastanów się, co mogłoby ich znowu przyciągnąć. Być może specjalny rabat, spersonalizowany kupon lub prezent niespodzianka dodany do zamówienia. Czasem niewielki gest może sprawić, że klient przypomni sobie o Twojej działalności i jeszcze powiadomi innych jak miły gest spotkał go z Twojej strony. Jeśli do tej pory nie wprowadziłeś w swojej firmie żadnego systemu lojalnościowego, to być może pora to zmienić.
Bierz udział w spotkaniach biznesowych
Spotkania biznesowe wcale nie muszą być nudne i nic nie wnoszące. Organizatorzy spotkań dbają aby je urozmaicać, nadać im ciekawą formę, zapraszać osoby, które warto wysłuchać, dlatego jeśli nigdy nie byleś na takim spotkaniu, to warto spróbować. Coraz więcej spotkań jest prowadzone w formie warsztatów. Odchodzi się już od formy monologów, chociaż one także mogą być bardzo ciekawe (wszystko zależy tutaj od mówcy i naszego nastawienia). Podczas spotkań biznesowych można nawiązać dużo znajomości i zdobyć nowe kontakty. Spotkanie biznesowe może być początkiem długofalowej współpracy, która pomoże rozwinąć się Twojej firmie. Spotkania biznesowe skupiają osoby otwarte na współpracę, dialog i z takim nastawieniem powinieneś brać w nich udział. Spróbuj przełamać swoje ograniczenia i bierz aktywny udział w dyskusji, wyjdź z inicjatywą, a z pewnością dowiesz się o wiele więcej.
Znajdź mentora lub coacha
W osiąganiu sukcesu nie musimy pozostawać osamotnieni. Warto otaczać się osobami, które wesprą nas w trudnych chwilach, przeżyły to co my lub mogą mieć odpowiednią wiedzę i kwalifikacje, aby nam pomóc. W przypadku prowadzenia biznesu sprawdzi się mentor lub coach, który wspomoże nas własnym doświadczeniem. Takim ?dobrym duchem? naszego rozwoju może być profesjonalny trener Tomasz Wanowicz, który pomagał dyrektorom, kierownikom na wysokich szczeblach, a także całym zespołom, w budowaniu dobrze funkcjonującego biznesu. Coach będzie osobą, która zawsze spojrzy na nas z neutralnej strony, taka opinia przydaje się podczas wdrażania nowych pomysłów, czy w momencie, kiedy utkniemy w jednym punkcie z pozoru bez wyjścia. Kontakt z osobą, która sama prowadzi działalność może zainspirować, zmotywować i pomóc wyjść z kryzysu lub naświetlić nowe możliwości rozwoju.
Podsumowanie
Prowadzenie biznesu to trudna i codzienna praca, która składa się ze wzlotów i upadków. Można jednak zdziałać wiele, aby rozwijać swój biznes we właściwym kierunku. Warto samemu się doskonalić i korzystać z wiedzy innych osób, które mają więcej doświadczenia. Obecność życzliwych osób i praca nad samym sobą z pewnością przyniosą ogromne efekty.