You are currently viewing Konflikt zespołowy. TOP 10 porad jak zamienić go w zaufanie, elastyczność i wyniki

Konflikt zespołowy. TOP 10 porad jak zamienić go w zaufanie, elastyczność i wyniki

  • Post comments:0 Komentarzy
  • Reading time:5 mins read

Większe projekty czy bardziej skomplikowane zadania wymagają często pracy zespołowej. Czasami jednak zdarza się, że grupa boryka się z problemem, który rzutuje na cały zespół. Jak go przezwyciężyć, aby móc skutecznie dalej pracować?

TOP 10 porad dla menedżera jak rozwiązać konflikt w zespole 

Przedstawiamy poniżej skuteczne kroki prowadzące do rozwiązania konfliktu:

  1. Utwierdzenie się, że mamy do czynienia z problemem w zespole – działając w zespole musimy mieć świadomość, że prędzej czy później konflikty mogą nastąpić. Nie należy przed nimi uciekać, niestety same się nie rozwiążą. Stres towarzyszący pracy, osobiste sympatie czy antypatie, lub trudności związane z postawionym zadaniem mogą wywołać nieprzyjemne sytuacje. Konflikt może dotyczyć dwóch osób, dwóch przeciwnych sobie grup, czy jednej osoby przeciwko całemu zespołowi. Odpowiedzialny manager musi wyłapywać wszelkie konflikty i starać się je rozwiązać.
  2. Ustalenie terminu spotkania – na początek warto umówić się na spotkanie oddzielnie z każdą osobą zaangażowaną w konflikt. To pozwoli spojrzeć na problem z różnych stron i zyskać jak najwięcej wartościowych informacji. Warto ustalić fakty, oddzielając od nich plotki i pogłoski.
  3. Zdiagnozowanie problemu – to jedno z najtrudniejszych zadań. Aby móc rozwiązać problem należy go poprawnie zidentyfikować. W zależności czego dotyczy problem, musimy w odpowiedni sposób dobrać słowa, unikać stronniczości i zachować jak największą neutralność. Powinniśmy w tym przypadku wcielić się w rolę mediatora. Jeśli jednak jest nam trudno pośredniczyć w rozwiązaniu konfliktu można skorzystać z pomocy profesjonalisty, który może zająć się zarówno całym zespołem jak i popracować indywidualnie z managerem. Coachem specjalizującym się w sesjach z całymi zespołami jest Pan Tomasz Wanowicz, który wielokrotnie już spotkał się z kryzysami w zespole, które wydawały się nie do rozwiązania. Osoba z zewnątrz często okazuje się najbardziej obiektywnym arbitrem w sporze.
  4. Poszukanie wspólnych wartości dla osób podzielonych konfliktem – większość konfliktów w zespole wynika z odmiennych zdań poszczególnych osób. Warto jednak mieć na uwadze, że zazwyczaj każda z nich chce dobrze, tylko uparcie walczy o przekonanie innych do swoich racji. Należy wówczas znaleźć wspólny punkt zaczepienia. Można powiedzieć np. „Wiem, że Wasze wizje są różne, ale wszystkim nam zależy na…”, „Myślę, że w gruncie rzeczy obojgu Wam chodzi o…”.
  5. Okazanie empatii – warto w całym procesie rozwiązywania konfliktu okazać empatię, nie bagatelizować problemu, wykazać zrozumienie dla powagi sytuacji, powstrzymać się od osądów oraz zrozumieć emocje osób pozostających w konflikcie.
  6. Stworzenie wygodnego pola do rozmowy – niekiedy może być to zupełnie neutralny grunt, na którym obie strony będą czuły się bezpiecznie np. restauracja. W pracy zaś należy postawić na wygodne miejsce i zastrzec, aby nikt Wam w tym czasie nie przeszkadzał.
  7. Wsparcie reszty zespołu – podczas procesu rozwiązywania konfliktu warto również rozmawiać z całym zespołem. Poszczególni jego członkowie z pewnością czują, że „coś wisi w powietrzu”. Wiedzą, że relacje są napięte, co odbija się także na nich. Warto powiedzieć osobom zaangażowanym w spór, że zamierzasz porozmawiać z całym zespołem, bo nawet jeśli nie wiedzą o konflikcie, to zaraz z pewnością będą o nim wiedzieć. Musisz jasno komunikować co zamierzasz zrobić, z kim jeszcze chcesz porozmawiać.
  8. Konfrontacja zwaśnionych stron – w końcu nadchodzi czas na konfrontację stron sporu, która nie będzie najłatwiejsza, ale z pewnością pozwoli na oczyszczenie atmosfery. Pozwól każdej stronie na wypowiedź, a Ty jako bezstronna osoba kieruj dyskusją, aby nie przerodziła się w kolejne stracie. Macie dążyć do rozwiązania problemu, a nie eskalacji.
  9. Rozwiązanie problemu – najlepszym sposobem na rozwiązanie konfliktu jest kompromis. Obie strony uznają wzajemne punkty widzenia i akceptują najbardziej neutralne wyjście. Jeśli natomiast problem jest bardzo poważny i może dotyczyć aspektów takich jak mobbing, molestowanie, agresywne zachowanie warto poprosić osoby wyżej postawione lub dział HR o wsparcie. W żadnym wypadku nie znaczy to, że nie radzisz sobie jako manager. To dowód na to, że traktujesz ten problem poważnie i wolisz skonsultować swoje decyzje.
  10. Przeciwdziałanie przyszłym kryzysom – najgorsze co można zrobić to udawać, że nie ma żadnego problemu. Klarowne decyzje, plan działania i jasne komunikaty to dowód dla pozostałych członków zespołu, że w razie konfliktu mogą liczyć na wsparcie i rozwiązanie sporu.

Na szczęście większość konfliktów w zespole można dość szybko rozwiązać. Spory będą się zdarzać, jednak najważniejsze jest, aby nie blokowały działań i po rozwiązaniu umożliwiały dalszą wydajną pracę.

Dodaj komentarz