You are currently viewing Poznaj 9 kroków do przekształcenia stresu w siłę

Poznaj 9 kroków do przekształcenia stresu w siłę

  • Post comments:0 Komentarzy
  • Reading time:5 mins read

Stres jest nieodzownym towarzyszem każdego człowieka. Mierzymy się z nim na co dzień zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Może mieć destrukcyjne działanie, a można go również przekuć w coś pozytywnego, czyli siłę i motor do dalszego działania. Jak to zrobić? Sprawdź w naszym artykule.


Na samym początku warto zdać sobie sprawę z tego, że problem stresu dotyczy każdego człowieka. Tym ważniejsze jest to, żeby nauczyć się sobie z nim radzić w odpowiedni sposób. Najprościej można go zdefiniować jako reakcję organizmu na określoną sytuację, która zakłóca jego działanie, równowagę, a także działa obciążająco, a tym samym przekracza granice zdolności do skutecznego uporania się z konkretnym problemem. W życiu doświadczamy wielu stresorów, źródłem może być przeludnienie, hałas, choroby czy nawet katastrofy naturalne, brak zatrudnienia, problemy rodzinne, goniący deadline. Stres można spotkać na naszej drodze niemal codziennie, dlatego warto go przekształcić w siłę! Jak to zrobić?

  1. Zwróć uwagę na to, jak Twoje ciało oddziałuje na stres
    Pierwszy krok do tego, żeby przemienić stres w siłę skupia się na poświęceniu chwili dla siebie. Skup się na swoim ciele i przekonaj się, w której jego części najbardziej odczuwasz tę emocję? Najczęściej jest to brzuch, klatka piersiowa, głowa, ramiona albo nogi. Niekiedy są to także okolice serca. Niektórzy ludzie czują wręcz fizyczny ból w odpowiedzi na stres.
  2. Jak wygląda Twój stres?
    Stres może przybierać różne formy, w zależności od konkretnej sytuacji może się zmieniać. Skup się na tym, jaki on jest – ciężki czy lekki? Wyobraź sobie stres – jest gęsty, gumowaty, skórzasty, twardy, a może miękki? Może być również gładki albo szorstki. Postaraj się go sobie zwizualizować.
  3. Użyj swoich rąk do pozbycia się stresu
    Kiedy Twój stres przybrał fizyczną formę, możesz zrobić z nim, co tylko zechcesz. Użyj do tego rąk. Spróbuj go z siebie wyrwać, a następnie trzymać w dłoniach. Brzmi dziwnie? To nic – mimo wszystko spróbuj to zrobić! To naprawdę działa.
  4. Potraktuj stres, jakby był zwykłym przedmiotem
    Stres jest już w Twoich rękach, możesz mu się bliżej przyjrzeć. Jaki ma kolor, może wydaje jakieś dźwięki? Jakie to uczucie, trzymać go w dłoniach? Może on przybrać, na przykład formę pudełka albo piłki, potraktuj go po prostu jak zwykły przedmiot.
  5. Co mówi Twój stres?
    Twój stres może mówić! Przekonaj się, o co mu chodzi, dlaczego się pojawił? Co Ci szepcze do ucha?
  6. Zmień kolory, kształty oraz dźwięki swojego stresu
    Skoro trzymasz stres w swoim dłoniach, możesz go dowolnie zmieniać. Rzeźb w nim rękami, możesz zmienić jego kolor, dźwięk, jaki wydaje, czy teksturę. Niech Twoja wyobraźnia zdziała prawdziwe cuda.
  7. Jaka jest alternatywa dla stresu? Co wolałbyś odczuwać w zamian?
    A teraz zastanów się nad tym, jaka jest alternatywa dla Twojego stresu? Co wolisz odczuwasz w zamian? Niech to będą silne emocje. Jeżeli radość kojarzy Ci się z czerwienią, to właśnie taki kolor niech przybierze Twój stres. Upodobnij go do tych pozytywnych odczuć jak najbardziej. Po takim eksperymencie już powinieneś się czuć nieco lepiej, a jeżeli jeszcze tak nie jest, rób wszystko, żeby leżący w Twoich dłoniach przedmiot był jeszcze jaśniejszy czy większy – po prostu zwiększ jego intensywność!
  8. Niech stres wróci do Twojego ciała
    Teraz stres przybrał zupełnie nowy kształt, znacznie bardziej pozytywny, a zatem przyszła pora na to, żeby wrócił do Twojego działa. Użyj rąk, uderz go i włóż z powrotem w miejsce, z którego go wyjąłeś. Na pewno już zauważyłeś różnicę, Twoje ciało przenika ciepło. Możesz teraz zacisnąć pięści, podnieść ręce, a nawet podskoczyć w górę i w dół. Niech zacznie rozpierać Cię pozytywna energia i siła do dalszego działania i pokonywania nowych wyzwań.
  9. Gdy Twój stres został przekształcony w siłę, zwróć uwagę na nowe zdanie, które się z nią wiąże
    W zależności od tego, co wcześniej szeptał do Ciebie Twój stres, przekuj to zdanie na zupełną odwrotność. Jeżeli mówił, że nie dasz rady zrealizować swoich obowiązków, alternatywą będzie zupełne przeciwieństwo, czyli to, że poradzisz sobie z nimi bez najmniejszych trudności. To właśnie w ten sposób uda Ci się przekształcić stres w siłę. Wszystko zaczyna i kończy się w Twojej głowie, a zatem warto byś to wykorzystał i zaczął czuć się lepiej we własnym ciele. Dzięki temu uporasz się z nawet najtrudniejszymi sytuacjami.

Jeżeli stres towarzyszy Ci przez długi czas i mimo wszystko, nie potrafisz z nim sobie poradzić, powinieneś skorzystać z pomocy specjalisty. Coach Tomasz Wanowicz to osoba doświadczona, która pomoże Ci przejść przez wszystkie trudności i sprawi, że jakiekolwiek przeszkody zaczniesz przekuwać w sukcesy. Pozytywne myślenie potrafi zdziałać prawdziwe cuda i pora, żebyś przekonał się o tym na własnej skórze.

Dodaj komentarz