You are currently viewing Jak złagodzić niepokój związany z komunikacją podczas pracy zdalnej?

Jak złagodzić niepokój związany z komunikacją podczas pracy zdalnej?

  • Post comments:0 Komentarzy
  • Reading time:6 mins read

Praca zdalna to wyzwanie zarówno dla pracowników jak i szefostwa. Oprócz tego, że musimy zorganizować sobie nowe miejsce pracy, to jeszcze trzeba nauczyć się w nim funkcjonować. Podczas stacjonarnej pracy mamy wyznaczony rytm dnia – przychodzimy do pracy, zajmujemy swoje stanowisko, pracujemy, robimy sobie przerwę na kawę lub posiłek, wiemy ile czasu pozostało do końca zmiany. W pracy zdalnej trudno narzucić sobie rytm dnia, wydaje się nam, że mamy bardzo dużo czasu, jednak naszym przeciwnikiem są liczne rozpraszacze – może to być druga osoba w domu, zwierzak czy nawet radio lub telewizor. Dużo problemów generuje także komunikacja. Podczas zwyczajowych godzin pracy wiemy, że dana osoba powinna być dostępna, z pracą w domu jest inaczej. Być może nasz współpracownik właśnie zrobił sobie dłuższą przerwę i powróci do obowiązków dopiero wieczorem? Jak więc skutecznie radzić sobie z komunikacją podczas pracy zdalnej?

Spis treści:

Jak myślisz, dlaczego więcej z nas zmaga się z niepokojem związanym z pracą podczas pracy zdalnej?

Niepokój może wiązać się z licznymi czynnikami. Wiele osób twierdzi, że trudno im zachować 8-godzinny czas pracy. Dłużej śpią, dłużej spożywają posiłki, a jak już zaczną pracować to zdają sobie sprawę, ile czasu poświęcili na inne zajęcia, zamiast od razu zmobilizować się do działania. Niepokój może wynikać także z odseparowania od innych. W biurowych warunkach otaczają nas inni ludzie z którymi możemy porozmawiać, poprosić o poradę czy konsultację. W pracy zdalnej możemy polegać tylko na komunikacji za pomocą urządzeń – telefonu, maila, komunikatora. Rozwiązywanie spraw bezpośrednio – face to face, jest zdecydowanie szybsze i bardziej efektywne. Szczególnych trudności mogą dostarczyć problemy techniczne, jak zdalnie prosić o pomoc informatyka, gdy służbowy komputer zaczyna zawodzić? Można posłużyć się wówczas zdalnym udostępnieniem pulpitu – ważne jest, aby nie wpadać w panikę.

Co możemy zrobić, aby radzić sobie z lękami związanymi z pracą podczas pracy zdalnej?

Przede wszystkim warto pozostawać w kontakcie z innymi. Po godzinach można porozmawiać na zupełnie inne tematy nie związane z pracą, lub wręcz przeciwnie zapytać innych jak radzą sobie podczas pracy zdalnej. Oprócz tego warto czytać poradniki związane z home office – organizacją miejsca pracy i czasu, higieny pracy i umysłu, a także technik motywacyjnych. Wiele osób boi się zamknięcia w czterech ścianach, gdy nie mogą liczyć na pomoc innych osób. Wyjściem może być komunikowanie się np. przez Skype, gdzie będziemy także widzieć naszego rozmówcę. Aby pokonać lęki związane z pracą zdalną warto wziąć pod uwagę jak wiele możliwości się z nią wiąże – pracując w domu możemy mieć wszystko pod okiem, zarządzać swoimi przerwami jak chcemy, nie tracić czasu na dojazdy, czuć się bezpiecznie w dobrze znanym otoczeniu. Warto skupić się na korzyściach płynących z home office.

Jakie masz wskazówki dotyczące sprawnej i produktywnej komunikacji podczas pracy zdalnej zarówno dla liderów, jak i członków zespołu?

  • Warto wcześniej ustalić, jakimi kanałami komunikacji będziemy się posługiwać,
  • Należy ustalić zasady komunikacji obejmujące m. in. godziny w jakich można się porozumiewać – maila można napisać zawsze, ale niekoniecznie jeśli pracujesz w nocy telefon do współpracownika o 22:00 będzie dobrym pomysłem,
  • Dobrym pomysłem są np. tygodniowe meetingi, podczas, których można będzie podsumować wyniki, etap prac, cele i strategię na kolejny tydzień,
  • Sprawy osobiste, niezwiązane z pracą lepiej pozostawić na czas wolny po pracy,
  • Należy wykazywać empatię – jeśli nasz rozmówca akurat usypia małe dziecko lub zajmuje się seniorem, warto umówić się na telefon później.

Czy uważasz, że pandemia utorowała drogę do bardziej współczującego przywództwa w pracy?

Pandemia zdecydowanie zmieniła relacje w firmach. Nawet wymagający liderzy liczą się z tym, że praca z domu dla większości osób jest trudna (szczególnie dla tych, którzy nie mają do tego odpowiednich warunków). U liderów rozwija się empatia i chęć pogłębiania relacji, które zamiast osobistego kontaktu muszą zostać zastąpione wirtualną rzeczywistością. Pogłębianie relacji w większości wpływa pozytywnie na każdą firmę. Dzięki temu pracownicy czują jedność, siłę i chcą jeszcze bardziej zaangażować się w życie firmy. Liderzy, którzy okazują uczucia, dzielą się również swoimi trudnościami czy wątpliwościami, cieszą się zdecydowanie większym zaufaniem, co przekłada się na większe zaangażowanie podwładnych i poczucie jedności. Dobry lider umie stworzyć swobodną atmosferę, także pełną współczucia, co ogranicza tłumienie uczuć i narastanie frustracji. Lider, który umie wyzwalać emocje w ludziach jest bardzo wartościowym pracownikiem. Szczególnie czas pracy zdalnej może być próbą, czy umie on utrzymać relacje czy pozostawia pracowników „samych sobie”. Jest to zdecydowanie trudniejsze niż podczas tradycyjnej pracy w biurze. Pracownicy zdalni muszą czuć obecność lidera, dlatego ważne są odprawy zespołu, aktywność w ciągu dnia, podsumowanie dnia, pochwały za wykonane zadania.

Podsumowanie

Szczególnie w dobie koronawirusa wielu pracowników musi zmierzyć się z wyzwaniami pracy zdalnej. Zadaniem liderów jest pomoc w oswojeniu się z nową rzeczywistością. Wspólna praca zdalna wcale nie musi oznaczać odosobnienia. To od wszystkich zależy czy jakość wykonywanej pracy i komunikacja pozostaną na niezmiennym poziomie.

Dodaj komentarz